צילומי שחור לבן: המדריך המלא

צילומי שחור לבן: המדריך המלא

למרות שכיום אנו רחוקים מעידן חדר החושך וסרטי הפילם, עדיין רבים מבקשים לצלם בשחור לבן, וזאת כי יש משהו מאוד עוצמתי בתוצאה ואף המימד הנוסטלגי מוסיף אווירה לחגיגה. עם זאת, על מנת לצלם כהלכה בשחור לבן יש צורך בידע מקצועי, וממש כפי שישנה חשיבות לקומפוזיציה של התמונה, כך גם ישנה חשיבות לניגודיות ולמעברי הגוונים שבין שני הצבעים העוצמתיים. אז כיצד מצלמים? להלן כמה כללים קונטרסטיים במיוחד:

ראשית שעת סיפור

רגע לפני שנעבור להסביר איך ומה, נעצור להסביר למה – למה מחליטים לצלם תמונה בשחור לבן, ופה נציין שהתשובה צריכה תמיד להיות זהה: בשביל להעביר מסר או בשביל להגיש סיפור, משמע הצבעים הם לא חלק מהמשוואה ואין להם חשיבות. בנוסף, תמונה בשחור לבן מעניקה את הבמה לשאר השחקנים בזירה: מעניקה את הבמה לאור, לקומפוזיציה, לרגש ולזרימה.

אלמנטים משפיעים

  • כיווניות האור – לעוצמה ולמיקום של האור יש חשיבות רבה. האור הוא זה שחושף בתמונות שחור לבן פרטים, הוא זה שמטיל צל, הוא זה שמעניק במה למרקמים והוא זה שיוצר עומק, למשל תאורה שמגיעה מהצד מעניקה תחושה של תלת מימד.

 

  • רקע – גם לרקע יש מקום של כבוד בקטגוריה. כך למשל רקע יחסית שקט מעביר הרבה עוצמה לפרטים, ולו כי הוא מושך את העיניים למוקד התמונה.

 

  • גוונים – מצד אחד חיפוש אחר תמונה שכוללת כמה שיותר גוונים עשויה ליצור תוצאה מרשימה, אך הרבה פעמים דווקא לניגודיות העזה שכוללת רצף צנוע של גוונים יש כוח רב ליצור אפקט רועש ועוצמתי. כמו כן, מוטב לשחק עם תצלומים מאוד בהירים בהם שולט בעיקר הגוון הלבן, ומנגד לפעול ההיפך, לשחק עם תצלומים מאוד כהים בהם שולט בעיקר הגוון הכהה.

 

  • או וצל – משחק מושכל עם פיצוי החשיפה עשוי ליצור תמונות מרתקות, בהן העין נודדת הלוך ושוב בין מושא הצילום לרקע, ולו כי המשחק בין השחור ללבן כה מוחשי, עד שקשה להתעלם ממנו.

 

  • צורניות – כאשר אין צבעים זהו בדיוק הזמן לתת את הבמה לאפקטים אחרים, קרי גיאומטריה ומרקמים. מכאן שאם מחפשים אחר מושא צילום מרתק, תשחקו עם אזורים גיאומטריים, קרי גרם מדרגות, כאשר גם לצללים יש כוח רב ליצור גיאומטריה מושכלת.

השאירו את האופציות פתוחות

גם אם אתם בטוחים שהתמונה אמורה להיות בצבעי שחור לבן, עדיין ייתכן שתרצו לראות את המקור, ולו לשם השוואה, משחק עם גוונים ולמידה. אי לכך צלמו במצב RAW. במצב זה התמונה אינה עוברת דרך המעבד ועל כן נשמרת גם כצבעונית.

צילום במחשבה תחילה

לסיכום נציין שצילום בשחור לבן מצריך מחשבה תחילה, מצריך לראות מראש מה עומדת להיות התוצאה ודורש מאתנו לחוש שאת התמונה הנוכחית יהיה הרבה יותר נכון לצלם באופן הזה – ללא צבעים נוספים מלבד לבן, שחור ומנעד הגוונים שעומדים ביניהם, כאשר ניסוי וטעייה הם ללא ספק חלק מהמשוואה.

סגירת תפריט