צילום בתנאי תאורה מוגבלים: כך תעשו זאת!

הטבע מדהים אך לא תמיד מציע את תנאי הצילום האידאליים, ועל כן החוכמה היא לצלם תמונה מרשימה מבלי להתערב – להצליח להפיק תמונה ברורה וחדה שמעבירה את הסיטואציה באופן כמה שיותר טבעי, ועל כן אם גם אתם מדי פעם נתקלים בתנאי תאורה מוגבלים, אתם מוזמנים ללמוד כיצד אפשרי לגבור על המכשולים – תיכנסו לפוקוס מתחילים:

כשהאובייקט אינו מקבל מספיק אור

הרבה פעמים עומדים לצלם אובייקט שאינו מקבל הרבה אור, למרות שהסביבה המידית כן מוארת. מה עושים? לא מסתבכים עם תיקוני לייטרום, אלא משתמשים בפלש במלוא העוצמה, ופה יש להחליט האם אכן לפעול כך, או לחלופין להפעיל זוג פלשים ללא הפסקה ובעוצמה מרבית. כיצד יודעים מה נכון? מתנסים ולומדים מאיכות התוצאה!

להקשיב למעבד?

כיום המעבדים מאד חכמים. הם מצליחים להתייחס לאיזוני גוונים, למהירות הסגר, לעודפי צל, למקטעים חשוכים וכדומה. עם זאת, כאשר תנאי התאורה נחשבים מאתגרים, אין להמשיך ולסמוך על המעבד, פשוט כי הוא כבר אינו מקבל החלטות מושכלות. לצורך הדוגמה נציין סיטואציה שבה מבקשים לצלם עמוד תאורה ברחוב חשוך. רוב הסיכויים שאם תקשיבו להמלצת המעבד התמונה תצא בוהקת מדי או חשוכה מדי. מה כן עושים? מפעילים שיקול דעת מקצועי. כך למשל בסיטואציה מעין זו נדרשים להוריד את מהירות הסגר, ולו בשלושה סטופים מלאים.

צילום בתנאי תאורה מוגבלים

שני מקרים לדוגמה

  1. צילום ביום בהיר – אחד מהמקרים היותר מאתגרים נוגע ליום בהיר נקי מעננים בשעות הבוקר. ביום מעין זה השמש כה חזקה, עד שהקונטרסט בין הצל לאור מאוד גבוה. פה נחדד שאם השמש אינה גבוהה ואינה ישירות מעלינו, הרי שהמשימה יותר קלה – ניתן לשחק עם כיוון התאורה ביחס אלינו. בכל אופן יש להחליט מהיכן מודדים את האור – האם מהאזור הכהה או הבהיר, ופה נחליט שראשית צריך לקבוע את מד האור כSPOT, כך שמתאפשר למדוד תאורה מאזור מסוים מבלי להתחשב בסך האזור. בנוסף, ניתן להיעזר ברפלקטור עבור הכפלת אור השמש, או בכדי ליהנות משני מקורות תאורה מנוגדים (ולו ובכדי למלא צללים).

 

  1. אל מול השמש – לא פעם מבקשים להעביר את האווירה הייחודית שיש במסיבה, אך עודף התאורה טריקי ואף די זדוני. אנו עשויים לכוון לעבר מוצג אחד ולקבל תוצאה אחרת לגמרי, ועל כן אם מחפשים פתרון יותר מתוחכם משימוש בפלאש ומבלי להוסיף עוד מימד של תאורה (בהחלט לא נחוץ או ראוי), כל שצריך לעשות הוא להשתמש בISO גבוה ובעדשה בעלת צמצם פתוח (8 ומעלה), וזאת בכדי להשיג מהירות תריס יחסית גבוהה, כאשר בין היתר מומלץ להשתמש בחצובה.

מצלמים!

לסיכום נציין שאין לפחד להשתמש בפלש, אין להקשיב למעבד באופן אוטומטי וכמובן שחשוב להתנסות הרבה ולהבין אט אט מה עובד יותר ופחות טוב, כאשר הדגש המרבי צריך לכלול עבודה על איזון הלבן ולקבל החלטות מושכלות לגבי מהירות הסגר. מה עוד? היו קשובים לסיטואציה ותחפשו אחר הרגע המושלם.

קראו גם את הכתבה שלנו: צילומי שחור לבן: המדריך המלא